Μεγάλοι θαυμαστές του Walt Disney, οι δημιουργοί του Αστερίξ έχουν από το ξεκίνημα της σειράς την φιλοδοξία να περάσουν τις περιπέτειές του γαλατικού χωριού στον κινηματογράφο. Το 1973 θα κάνουν το μεγάλο βήμα, ιδρύοντας, μαζί με τον εκδότη τους Georges Dargaud, το στούντιο κινουμένων σχεδίων Studio Idefix. Ηδη από το 1967 με την πρώτη ταινία “Αστερίξ ο Γαλάτης”, αλλά και με την επόμενη, το 1968, “Αστερίξ και Κλεοπάτρα” έχουν γευθεί την μεγάλη επιτυχία στις κινηματογραφικές αίθουσες. Και μάλιστα σε μια εποχή που οι αμερικανική παραγωγή, κυρίως των στούντιο του Walt Disney επικρατεί πλήρως. Και οι δύο πρώτες ταινίες, είχαν δημιουργηθεί από πρωτοβουλία του Dargaud και χωρίς αποφασιστική συμμετοχή τους. Την πρώτη θα την παρακολουθήσουν για πρώτη φορά, λίγο πριν την επίσημη πρεμιέρα της, σε μια ιδιωτική προβολή. Μην μένοντας ικανοποιημένοι από την καλλιτεχνική της ποιότητα θα συμμετέχουν ενεργά στην δεύτερη. Ο Uderzo θα σχεδιάσει το στόριμπόρντ και Goscinny μαζί με τον Pierre Tchernia θα συγγράψουν το σενάριο.
Παρά τα συνεχόμενα ταξίδια τους στα στούντιο της Belvision στις Βρυξέλλες, όπου και η παραγωγή της ταινίας, δεν θα μείνουν τελικά ικανοποιημένοι από το τελικό αποτέλεσμα. Θα πείσουν τελικά και τον εκδότη τους για την ίδρυση, ενός υψηλών προδιαγραφών στούντιο παραγωγής. Και με τα λόγια του ίδιου του Goscinny:
“ Είναι ένα παλιό παιδικό όνειρο που είχαμε με τον Albert Uderzo, που ήδη είχε κάνει το ντεμπούτο του στο κινούμενο σχέδιο. Είναι η έκβαση δέκα ετών δουλειάς, γιατί ξεκινήσαμε να κάνουμε κινούμενα σχέδια σε άλλα στούντιο. Πέρασαν δέκα χρόνια για να μπορούμε να έχουμε τα δικά μας στούντιο και να πραγματοποιούμε ταινίες όπως τις επιθυμούμε. Αυτό το κάναμε, πρέπει να πω, χάρις στον Αστερίξ, που είναι ένας χαρακτήρας “θαύμα” και που είναι ο “σταρ” μας, και που μας επίτρεψε με πολλούς τρόπους να πραγματοποιήσουμε αυτό το όνειρο.”
Στο πρώτο τους αυτό κοπιαστικό και πολυδάπανο εγχείρημα, εμπνεόμενοι από τους 12 άθλους του Ηρακλή, θα πέσουν με τα μούτρα στην δουλειά, για μια ταινία που για πρώτη φορά θα βασίζεται σε μια πρωτότυπη ιστορία, αποτελούμενη από 12 σκέτς και με τίτλο “Οι 12 άθλοι του Αστερίξ”. Ο Uderzo θα σχεδιάσει τους νέους χαρακτήρες και θα εμπιστευθεί την εκτέλεσή τους σε κινούμενα σχέδια στους έμπειρους Pierre Watrin και Henri Gruel. Ο Goscinny, πάλι με την συνδρομή του Pierre Tchernia θα γράψει ένα πρωτότυπο σενάριο. Την μουσική της ταινίας θα αναλάβει ένας ακόμη πολύπειρος, ο συνθέτης Gerard Calvi, συνθέτη των προηγουμένων, αλλά και των επομένων ταινιών κινουμένων σχεδίων του Αστερίξ. Αλλά και η συνεργασία των δύο παλαιών φίλων Goscinny και Tschernia δεν είναι η πρώτη. Ο Goscinny έχει ήδη γράψει το σενάριο για την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους, και επιτυχία του 1972, σε σκηνοθεσία του Tchernia “Le Viager” με τον Michel Serrault. Ο Tchernia θα συνεχίσει παντοιοτρόπως την συνεργασία του με τον Αστερίξ και τους δημιουργούς του όλα τα επόμενα χρόνια, μέχρι τον θάνατό του, το 2016.
Ο Tchernia, “Monsieur Cinema” της γαλλικής τηλεόρασης, θα αναλάβει και σημαντικό μέρος της προβολής της ταινίας στην τηλεόραση. Ο εκδότης Dargaud θα κρατήσει ένα αεροπλάνο της Dassault, γυρίζοντας όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας, προβάλλοντας την ταινία , σε έξτρα παραστάσεις, για τον περιφερειακό τύπο. Οι κυριότεροι παράγοντες θα συμμετέχουν σε αυτήν την περιοδεία, εκτός από τον Goscinny, που θα παραμείνει στο Παρίσι εξ αιτίας της ασθενείας της συζύγου του. Η ταινία θα έχει μεγάλη επιτυχία στις αίθουσες, κόβοντας συνολικά 2.202.000 μόνο στην Γαλλία, 198.000 στην Γερμανία, 336.000 στην Δανία, 287.000 στην Ισπανία κλπ. Απο το 1976 έως το 2016 θα προβληθεί 25 φορές στην γαλλική τηλεόραση και θα είναι μέχρι σήμερα μία από τις πιο προβληθείσες ταινίες στην μικρή οθόνη.
Η ταινία, όπως αναφέραμε, δεν βασίζεται σε κάποιο προεκδοθέν άλμπουμ. Ομως αποκλειστικά για την εφημερίδα Sud-Ouest είχε ήδη εκδοθεί ένα άλμπουμ 35 σελίδων (31 σελίδες Μ/Α και 4 ΧΡ) – Μιά σελίδα την ημέρα. Το άλμπουμ σχεδιάστηκε από τον Marcel Uderzo, αδελφό του Albert
Uderzo που από το 1980 απαγόρευσε οριστικά την κυκλοφορία του. Μετά την προβολή της ταινίας εκδόθηκε σαν ιστορία εικονογραφημένη με εικόνες από την ταινία. Ταυτόχρονα και η έκδοση 12 ξεχωριστών περιοδικών μικρού σχήματος για παιδιά (ένα για κάθε άθλο). Νέα έκδοση του άλμπουμ με ίδιο κείμενο και διαφορετική εικονογράφηση ακολούθησε το 2016.
Γ.Τ