Η ιστορία, βασικά απλή. Καμμία σχέση με την παραστρατημένη Βιολέτα, την “Κυρία με τις καμέλιες” του Alexandre Dumas υιού, στην οποία βασίστηκε και το λιμπρέτο της Τραβιάτας του Verdi. Στηρίζεται σε μια ευφάνταστη ίντριγκα του Πομπήιου του Μέγα, βαπτισμένου εχθρού του Καίσαρα, που προετοιμάζει στην Γαλατία ένα μυστικό στρατό, προκειμένου να ξεκινήσει την μεγάλη αντιπαράθεσή του με τον Καίσαρα. Για την επιτυχία του σκοπού του θα χρησιμοποιήσει μια όμορφη γαλάτισσα ηθοποιό, την Λατραβιάτα, σωσία της Φραμπαλά, κρυφού έρωτα του Οβελίξ. Μπερδέματα, δυνητικοί πεθεροί και πεθερές, έπαρχοι, σπιούνοι, Πομπηίος και Καίσαρ σε ένα διασκεδαστικό κουβάρι με σωστή ροή αφήγησης και εξαιρετική σχεδιαστική δεινότητα. Ο Uderzo έχει διαλέξει και πάλι την άριστη ομάδα επαγγελματιών για την συμπληρωματική τελειότητα. Εδώ και αρκετά χρόνια ο Uderzo συνεργάζεται για το τελείωμα των δημιουργιών του χρησιμοποιεί τους -πιθανότατα καταγωγής εκ Μαγκρέμπ- αδελφούς Frederic και Thierry Mebarki (Μελάνωμα και χρωματισμός των σχεδίων αντίστοιχα), καθώς και το Studio Etcetera για τον συντονισμό και την επιμέλεια. Η επαγγελματική τους πληρότητα είναι προφανής και αποδεδειγμένη σε όλα τα προηγούμενα άλμπουμ και ας σημειώσουμε ότι ο Frederic Mebarki, ήταν αρχικά επιλεγμένος για την σχεδιαστική συνέχεια του Αστερίξ. Τελικά, όπως είναι γνωστό το σχέδιο στον “Αστερίξ στους Πίκτους” ανατέθηκε στον Didier Conrad.
Η ιστορία στηρίζεται βασικά σε ένα αναχρονισμό, δημιουργική αδεία, μια που ο εμφύλιος πόλεμος της Ρώμης, ούτε ξεκίνησε από την Γαλατία, αλλά και διεξήχθη λίγο αργότερα από την διήγηση μας, το 49-48 π.Χ. Ούτε βεβαίως η Condate Riedonum (Ρεν)έπαιξε κάποιο ρόλο σε αυτήν. Η Condate, πρωτεύουσα των Redones, κελτικού φύλου, παραδοσιακά αντιμαχόμενο τους Ρωμαίους. Το 57 π.Χ. ανταποκρίθηκε θετικά στην πρόσκληση της Γαλατικής συμμαχίας, που υπετάχθη από τον Κράσσο. Την επόμενη χρονιά αιχμαλώτισε τους Ρωμαίους απεσταλμένους, δίνοντας την αφορμή στον Καίσαρα να εισβάλλει στην Αρμορική και το 52 π.Χ. συμμετείχε με μεγάλο αριθμό πολεμιστών στην σύναξη του Βερσισεντορίξ. Η θλιβερή συνέχεια γνωστή. Σήμερα η Ρεν, υπερήφανη πρωτεύουσα της Βρετάνης, είναι μια πραγματική μητρόπολη με πάνω από 700.000 κατοίκους, ένα μεγάλο πανεπιστήμιο με 70.000 φοιτητές και μια αξιοζήλευτη, για τις γαλλικές συνθήκες, ποιότητα ζωής. Αν και το 2001, που κυκλοφόρησε το άλμπουμ η σύνδεση με το Παρίσι με τραίνο υψηλής ταχύτητας (TGV)ήταν ακόμη στα χαρτιά (εξ ου και η παράφραση τους στο άλμπουμ σαν Transport Gaulois Veloce). H σύνδεση αυτή εγκαινιάστηκε τελικώς τον Ιούλιο του 2017!!!
Το άλμπουμ πρωτοκυκλοφόρησε στον φανταστικό αριθμό των 3.000.000 αντιτύπων στην Γαλλία και 8.000.000 στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η συμπρωταγωνίστρια Φαλμπαλά είχε ήδη εμφανιστεί το 1999 στην ταινία του Claude Zidi “Αστερίξ και Οβελίξ εναντίον του Καίσαρα” με την Lαetitia Casta (επιλεγμένη σαν Marianne, σύμβολο της γαλλικής δημοκρατίας, την ίδια χρονιά). Οσο για την πρωταγωνίστρια Λατραβιάτα πρόκειται μάλλον για την γεννηθείσα στην Βιέννη Romy Schneider, βραβευμένη με το πραγματικό “Σεζάρ” (κάτι σαν γαλλική έκδοση του γνωστού μας βραβείου Οσκαρ), στην πρώτη κιόλας απονομή το 1976.
Το άλμπουμ αν και αντιμετώπισε ουδέτερη έως ψυχρή αντιμετώπιση πέτυχε εξαιρετικές πωλήσεις και φυσικά δεν λείπει από καμμία συλλογή των φανατικών φίλων της γαλατικής μας παρέας.
Γ.Τ